Choď na obsah Choď na menu
 


Poruchy, ktoré som zažil pri prevádzke jachty.

Nastavenie súososti hriadeľa vrtule a motora!!!!

V jarnej údržbe za rok 2009 som popisoval výmenu ložiska hriadeľa propelera. Keďže som staré ložisko skontroloval na rovnomernosť opotrebovania a vymenil za nové 1:1, neriešil som zoradenie hriadeľa s motorom aj kvôli nedostatku času. Ako som spomínal, predpokladal som, že s týmto problémom sa stretnem zase tak o 7 rokov. Bol som však nemilo prekvapený. Po 24 hodinách prevádzky motora, som už rozoznával podobne klepotavý zvuk hriadeľa, pri vypnutom motore a jazde na plachty. Vrtuľa sa samovoľne otáčala a vydávala podobný zvuk ako pred opravou. Ponoril som sa a zistil, že vôľa v ložisku je rovnaká ako pred opravou. Jediným vysvetlením tak rýchleho opotrebovania bolo pre mňa to, že som sa nezaoberal kontrolou vycentrovania hriadeľa so zvyškom hnacieho ústrojenstva.
 
Neskôr som zistil veľmi zaujímavé informácie z internetu, ktoré som preložil a môžete si ich prečítať na tomto linku: (Zoradenie systému hriadeľa a motora - preklad SK, Originál text v EN).
 
Ako to bude fungovať v praxi odskúšam po opätovnej výmene ložiska hriadeľa pri jarnej údržbe 2010. Jedno je však isté. Je potrebné veľmi dobre zvážiť výhody a nevýhody vytiahnutia lode na pevninu počas zimy a porovnať ich s výhodami a nevýhodami celoročného státia na na vode.
Státie na pevnine - výhody:
- nižšia vlhkosť v interiéri, spodok lode nezarastie a nie je nutné ho natierať každú sezónu, možnosť uložiť kotvu na drevenom podklade mimo lode, bezpečnosť pri zlom počasí
Státie na pevnine - nevýhody:

- vyššia cena o cca 300 EUR za vytiahnutie a spustenie lode na vodu, možnosť deformácie trupu lode s nutnosťou kontrolovať a nastaviť súososť hriadeľa a hnacieho ústrojenstva po spustení na vodu( musí sa nastaviť na vode a a ž po určitom čase, keď sa trup lode na vode dostane do pôvodného tvaru!!!)

Státie na vode - výhody:
-nižšia cena celoročného kontraktu

Státie na vode - nevýhody:

- vyššia vlhkosť, nutnosť častejšie natierať spodok lode antifoulingom

 

Alternátor:

Porucha dobíjania alternátora, opotrebované uhlíky. Strata dobíjania alternátora sa prejaví tak, že otáčkomer prestane pracovať (ukazuje nulu), nie je funkčné ovládanie kotvy, pretože tá sa dá použiť iba pri naštartovanom motore keď napätie z alternátora zopne stykač, ktorý odblokuje ovládanie. Ak sú poškodené uhlíky alternátora  prestane svietiť aj kontrolka nabíjania pri otočení kľúča zapaľovania do základnej polohy pred naštartovaním. Kontrolka nabíjania na prístrojovej doske je totiž zapojená na kostru cez uhlíky, stieracie krúžky a vinutie rotoru.

Motor po vypnutí opätovne neštartuje.

Vibráciami sa odpojil kábel na pomocnej cievke štartéra. Opravu som previedol stlačením koncovky kábla a jeho opätovným pripojením.

Motor nie je možné vypnúť kľúčom zapaľovania.

Po polročnej zimnej prestávke som zapojil opravený alternátor a chcel som iba na sekundu pretočiť motor, či je všetko OK. Loď bola na súši, takže som nemal zapojené chladenie. Motor som pretočil iba na okamih bez predchádzajúceho žhavenia a ten okamžite naskočil. Trochu som sa prekvapil, ale hneď som kľúč otočil do základnej polohy. Motor však bežal ďalej. Zastaviť motor je možné buď odpojením prívodu paliva, podľa možnosti čo najbližšie k motoru alebo zamedzením prístupu vzduchu. Niekedy stačí rukou zapchať prívod vzduchu do filtra, pokiaľ ten netesní, treba ho dať dole a upchať prívod vzduchu priamo na motore. Všetko by bolo OK, pokiaľ by som bol na vode a nebol v časovej tiesni. Hrozilo totiž, že sa motor bez chladenia zadrie. Nakoniec som to vyriešil tak, že som na odkalovacom filtri uvoľnil skrutku a kým nafta vytekala, dolieval som vodu z plastových fliaš do nádobky zo sitkom určenej na filtráciu morskej vody. Trvalo to 5 minút kým motor vypol. Teraz, s odstupom času, by som to už riešil tak, že by som kombinačkami stlačil hadičku prívodu paliva do vstrekovania.

Problém som najprv hľadal na solenoidovom stop ventile, ktorý po vypnutí zapaľovania má uzatvoriť prívod paliva. Na cievke som vo vypnutom stave nameral 12 V, ale prúd na rozsahu 10 A žiadny. Cievku som vymontoval, mechanicky aj elektricky bola v poriadku. Pripojil som ju priamo na 12V a pracovala tak ako má. Pátral som teda ďalej a došiel som k k stop relé, ktoré sa nachádza priamo pri spínacej skrinke. Bolo zaliate vo fólii. Zistil som že nie je funkčné, nové som v marine nezohnal. Zobral som ho teda domov. Zistil som, že sa dá rozobrať, tak som to urobil a objavil som medzi dvoma kontaktmi kryštáliky soli. Táto soľ spôsobila, že nastala čiastočná vodivosť medzi kontaktmi a preto som aj nameral 12V na solenoidovom ventile hoci prúd bol zrejme veľmi malý na jeho zopnutie. Soľ som odstránil, všetko vysušil a znovu vodotesne uzavrel. Odskúšal som ho na autobatérii a pracovalo bez chyby. Funkčnosť relé je nasledovná. Pri otočení kľúčom zapaľovania do základnej polohy sa privedie napätie na cievku relé a relé zopne solenoidový ventil cca na 5s. Aj napriek tomu, že je cievka stále pod napätím relé vypne. Aby sa proces opakoval musí sa otočiť kľúčom zapaľovania minimálne do prvej polohy, tým sa relé odblokuje a znovu pri vypnutí dá 5 sekundový impulz, ktorým zastaví prívod nafty do motora. Relé som na začiatku nasledujúcej sezóny zapojil, ale na moje prekvapenie, motor znovu nebolo možné vypnúť. Relé síce fungovalo, bolo počuť ako "cvaká", ale výstupný prepínací kontakt nespínal. Otvoril som ho teda ako konzervu a zistil aj poškodený plošný spoj, ktorý vplyvom slanej vody skorodoval tak, že bol prerušený. Vypínanie som zatiaľ vyriešil tlačidlom, ktorý som zapojil miesto relátka.

Porucha nabíjačky.

S horeuvedenými poruchami súvisela ja ďalšia a to zlyhanie palubnej nabíjačky batérií. V dôsledku zlej funkcie alternátora a vybíjania batérií v dôsledku skratu na stop relé, došlo k čiastočnému poškodenie jednej z haus batérie. Poškodenie bolo tak na hrane, že niekedy sa nabíjačka "chytila". Trvalo istý čas, kým som definitívne prišiel na to, že jedna z batérií mala vyradený jeden z článkov a príliš veľký odber znemožnil funkciu nabíjačky. Tá je totiž silne inteligentná a zistí akúkoľvek výchylku pri nabíjaní. Následne sa kvôli vlastnej ochrane vypne. Batériu som vyhodil, kúpil novú a nabíjačka fungovala opäť perfektne.

Upchanie záchodu:

Väčšinou je problém – „zátka“ na výstupe  z potrubia, takže ju môžete odstrániť iba tak, že sa k nej ponoríte z vonku a zátku odstránite napríklad šrubovákom. Vo väčšine prípadov si tak ušetríte pracné a nie veľmi príjemné čistenie potrubia vo vnútri lode.

Aby k upchaniu nedošlo, používajte jemný papier a po veľkej potrebe je potrebné viackrát zopakovať vypláchnutie. Potrubie je totiž dosť dlhé a nestačí obsah dostať iba zo záchodovej  mysy, pretože pri opakovanom použití sa potrubie zaplní a môže dôjsť k jeho upchaniu. Zatiaľ som to absolvoval dvakrát, pričom raz som to riešil menej príjemným spôsobom a to rozobraním potrubia z vnútra...

Namotanie lana na hriadeľ propelera:

Stalo sa mi to napriek tomu, že stále pri príchode do maríny dávam pozor na muringové laná. Nestačí to však, je treba na to dávať pozor aj pri odchode. Nejakým spôsobom sa stalo, že som mal muringové lano z vedľajšieho státia vedené okolo kýlu a propeleru mojej lode. Pri odchádzaní som si to nevšimol, ale krátko na to som to pocítil. Loďou to trhlo a okamžite „zdochol“ motor. Odporúčam v takýchto situáciách nepokúšať sa o vyslobodenie naštartovaním motora a zaraďovaním rýchlosti vpred a vzad. K ničomu to nevedie a ak je namotané lano priečne na vašu loď môže dôjsť k poškodeniu osadenia hriadele propelera, alebo dokonca k jeho vylomeniu. Neostáva nič iné, iba vliezť pod loď a lano uvoľniť. Podarilo sa mi to pri treťom ponorení. Menej šetrný spôsob pre marinu je lano jednoducho odrezať.

Spinakerboom:

Spinaker som použil iba raz na čartrovanej lodi pri plavbe v oblasti Kyklád. Bolo to na zaďák, keď sa dve posádky na rovnakých lodiach trocha podpichovali a šlo o to kto bude prvý na dohodnutom mieste. Jazda za pomoci spinakra bola pohodová až do doby, keď sa trochu vietor začal obracať a potreboval som trochu zavrieť genu. Nechcelo sa mi hneď spinaker demontovať, tak som peň spinakra vytiahol po koľajničke vyššie na sťažeň a to mi umožnilo pritiahnuť spodný okraj gény. Pekne sme zrýchlili, ale zrazu sa ozvala rana a koniec spinakra poletoval po lodi, pričom bol druhým koncom stále zachytený na plachte. Okamžite som povolil genu, takže sa spinaker trepotal vo vode a za pomoci dvoch silných chlapov sa po značnom úsilí podarilo spinaker odpojiť. V tom čase fúkal v tejto oblasti veľmi silný vietor Meltemi a o pár hodín na to dosiahol silu 44 uzlov, čo bol zatiaľ môj osobný rekord pri plavbe v silnom vetre. Čo sa vlastne stalo. Uchytenie spinakra na sťažni bolo prevedené úchytkou, ktorá bola vyrobená z kovu a z plastu a plast nevydržal. Odporúčam všetkým pred prvým použitím spinakru na neznámej lodi dať si tú námahu a skontrolovať prevedenie úchytiek spinakra. Môže sa to skončiť aj menej šťastne ako v našom prípade.

Bežec rahna

Pri plavbe na bočný vietor posádka zrejme chcela stiahnuť plachty a pokiaľ nenasmerujete loď na vietor a uvoľnite stoper, vietor nafúkne hlavnú plachtu a bežec veľkou rýchlosťou narazí na dorazt, ktorý nemusí vždy vydržať. Následkom toho bežec opustí koľajničku a rozsype sa ložisko. Odporúčam bežec zaistiť krátkym lanom tak, aby lano zachytilo bežec a nie doraz viď obr.

Obrázok

Poškodenie harddisku počítača.

Stále viac je bežné, že si posádka prinesie na loď počítač a ja sám používam NB ako GPS, kde mám nainštalované námorné mapy a pre identifikáciu polohy používam externé GPS s komunikáciou cez bluetooth. Viackrát sa mi už stalo, že mi NB spadol a raz si to odniesol harddisk počítača. Našťasie nebol fyzicky poškodený, nešlo však systém spustiť a až doma som zistil, že je poškodená FAT tabuľka. Až donedávna by som disk preformátoval a znovu nainštaloval Windows, pričom by som sa musel zmieriť so stratou dát. Dnes však už dokážem data na disku renovovať. Viem to urobiť nie iba v prípade poškodenej FAT tabuľky, ale aj v prípade poškodenia boot record, v prípade straty root adresára, po napadnutí vírusom, v prípade nechceného sformátovania disku, softvérového zlyhania, výmazu dát, systémovho poškodenia dát v prípade výpadku napájania atď.

 

 

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

propeler

(Igor, 5. 4. 2010 9:00)

S lanami okolo propeleru je komedia hlavne v Thajsku. Tam si miestni natahuju siete uplne vsade a kazde zakotvenie znmena vliezt pod lod s ostrym nozom a rezat. Su nylonove, tenke a vedia s namotat az do velkosti repy.

Servis

(Ceco, 15. 6. 2009 14:43)

Dík za skúsenosti, možno sa mi to niekedy zíde.