Choď na obsah Choď na menu
 


 
 
Meno plavidla  DANIELLA
 
Typ plavidla ... DUFOUR GIB SEA 37 
Povolený počet osôb na palube  8­/10
Rok stavby plavidla 2002 , dĺžka max.10.50,  šírka max.3,70 m, výtlak 6,20 t, plocha plachiet  56 m2
Pohonné zariadenie: značka a typ motora :  NANNI Deisel
                                 výkon motora    21,3 kW
                                  výrobné číslo     25515
Rádiové vybavenie, druh a volacia značka : vysielačka VHF Seacom
Nádrž na vodu        452 l
Nádrž na naftu       160 l

Obrázok
 Obrázok  
Obrázok
 
 Jarná udržba 2014.

Tento rok som na údržbu vyrazil s malou skupinkou ľudí 28.4.2014. Počasie nám veľmi neprialo, v noci bolo pomerne chladno a zvyšok posádky si prenajal na väčšiu časť pobytu ubytovanie. Loď bola po zime v dobrom stave. Vo vnútri sa všetko dôkladne vydrhlo a všetky matrace sa vytepovali.

Čo sa týka motoru, ten som nevedel naštartovať. Dôvodom bola spínacia skrinka, ktorú kľúčom nešlo otočiť. Striekal som dovnútra rôzne spreje na uvoľnenie a nepomohlo to. Nakoniec som musel rozobrať spínacú skrinku, čo si vyžaduje trochu pozornosti, aby ste to dokázali rovnako poskladať. Z vnútornej strany je oska, ktorá sa otáča z vonku kľúčom a cez tú osku sa otáča karusel s kontaktmi. Osku som chytil do bliciek a musel som vynaložiť pomerne veľkú silu, aby som dokázal pootočiť oskou. Podarilo sa, bolo to doslova "zapečené", po pootočení sa zo styčnej plochy uvoľňovali nečistoty a soľ.

Najdôležitejšie bolo pre mňa opraviť prevodovku. S ňou som mal už dlhší čas problém, popisujem to niekde v časti "Jachta a servis". Náhradný diel som mal zakúpený, stačilo ho iba vymeniť. Našťastie som nemusel uvoľniť celý motor, stačil uvoľniť 6 skrutiek od motora, hriadeľ a bovden radenia a prevodovka bola von. Po uvoľnení ďalších 8 skrutiek som sa dostal k "vnútornostiam". Stiahol som pár ložisk, ozubené koleso a jeden prstenec, na ktorý som si myslel že budem potrebovať sťahovák, ale išlo to dole aj jemným poklepaním. Vymenil som kužeľový diel CLUTCH na obrázku označený číslom 27 a všetko spätne poskladal. Nakoniec najdlhšia operácia bola vyčistenie styčných plôcha nanesenie tekutého tesnenia. Spätné poskladanie, bolo rýchle a po doplnení oleja som prevodovku vyskúšal. Radenie fungovalo perfektne.

 prevodovka.jpgPosledný deň sme si urobili malú okružnú jazdu a prespali sme v meste Nidri. Oboplávali sme ostrov Skorpio, ktorý sa už nedá využiť ani na núpanie. Všade sú bóje za ktoré keď sme zašli, okamžite k nám priplával rýchly čln a naznačovali aby sme odtiaľ vypadli. Navštívili sme ešte mesto Lefkáda a potom sa zbalili a vyrazili večer na cestu domov. Úloha bola splnená, naviac som zistil, že spodok lode nemusím už druhú sezónu natierať, takže som si ušetril prácu, čas aj peniaze. Teraz vám už nič nebráni vybrať si termín a užiť si dovolenku na bezchybne fungujúcej jachte....

Info z WEBu:

Grécky ostrov Scorpios, ktorý patril slávnemu lodiarskemu magnátovi Aristotelovi Onassisovi, má nového "majiteľa". Na 100 rokov si ho prenajala investičná spoločnosť ruského oligarchu Dmitrija Rybolovleva pre jeho dcéru. Informovala o tom agentúra Reuters s odvolaním sa na tlačové vyhlásenie spoločnosti, ktorá však neprezradila, koľko za Scorpios zaplatil.

Grécke médiá odhadli cenu ostrova, na ktorom sa Onassis v roku 1968 oženil so Jacqueline Kennedyovou, na 100 miliónov USD (76,62 milióna eur). Zistili tiež, že nová majiteľka, 24-ročná Jekaterina Rybolovlevová, na ňom nechce iba oddychovať, ale aj podnikať.


Jesenná údržba 2012.
 Vzhľadom na to, že počas sezóny 2012 sa vyskytlo pár chýb a ťahali sa aj menšie problémy z minulosti, rozhodol som sa po sezóne vybrať motor z jachty a priniesť ho domov. Počas sezóny som riešil pretrhnutý predný steh. Tu iba chcem poznamenať, že na začiatku sezóny som vymieňal na stožiari žiarovku za LED osvetlenie a všimol som si, že dve vlákna boli uvoľnené. Zobral som to na vedomie s tým, že to lano vymením po sezóne. Po tejto skúsenosti, ale odporúčam vymeniť lano okamžite, pretože je oveľa nebezpečnejšie, ak sa vám to stane na mori pri silnom vetre. Cena oceľového lana, ktoré som dal vyrobiť v meste Lefkáda bola 120€ a výmenu som previedol sám.
 
Okrem toho som bol nútený vymeniť horné ložisko na prednej plachte takzvaný SWIVEL. Plachtu bolo stále ťažšie zrolovať. Nové ložisko je už robustnejšieho prevedenia a stálo 650€. Na konci sezóny mi prestala chladiť chladnička, aj keď kompresor stále fungoval. Dočasne som ju ešte rozchodil tak, že som zvýšil výkon prepojením kábla na svorkovnici, ale už nefungovala spoľahlivo. Opravu som musel zveriť technikovi, ktorý ju realizoval výmenou filtra na chladiacom potrubí, následne doplnil freón a chladnička je opäť v prevádzkyschopnom stave.
 
Pomerne nepríjemný bol výpadok motora asi kilometer pred vstupom do kanála Lefkáda. Motor prestal pracovať, ale po následnom, síce ťažšom štartovaní, opäť naskočil. Išiel chvíľku a znova vypadol. Skúšal som ísť na voľnobeh aj na vysoké otáčky a stále sa to opakovalo. Ísť na plachty v tme do kanála, kde je potrebné čakať na otvorenie mosta, je trochu nebezpečné, ale chcel som to urobiť a vysielačkou sme sa snažili kontaktovať obsluhu mosta. Keď po 10-tich minútach odpovedal, snažili sme sa dohodnúť, aby most otvoril a my sme mohli plynulo prejsť aj bez motora. My sme svoju požiadavku ešte odvysielali, ale odpoveď už neprišla. Vysielačka vypovedala službu... Tak som nakoniec vmanévroval do kanálu až pred most s tým, že ak nenaskočí motor, ručne vyhodíme kotvu a budeme sa snažiť poruchu odstrániť. Našťastie motor na chvíľku naskočil, tak som to využil na bočné prirazenie ku kamennému múru. Vedel som, že problém bude niekde s prívodom nafty a aj sa mi to potvrdilo. Nakoniec som našiel na vstupe do prvého odkaľovacieho filtra množstvo nečistoty, ktorá bránila voľnému prietoku nafty a bránila aj guličke, ktorá uzatvára spätný tok nafty do nádrže k správnemu utesneniu a dosadnutiu do sedla. Narýchlo som to vyčistil a ďalej sme už pokračovali bez problémov. To bola aj posledná prevádzková porucha v minulej sezóne.
 
Prečo som sa rozhodol vybrať motor z jachty? Dlhodobo som mal problém s malým únikom oleja z prevodovky, problém s reakciou propelera na zaradenie rýchlosti, najme ráno, keď bol chladnejší olej alebo pri naplnení oleja na požadovanú hladinu. Okrem toho už bola poškodená farba na niektorých miestach a plánoval som aj výmenu gumených potrubí.  S poslednou posádkou som loď vytiahol na súš a motor demontoval. Ide to veľmi rýchlo, trvalo mi to asi hodinku a motor som už mal v kuchyni... Nemal som žiadny navijak, tak som využil kladku na rahne a s pomocou vinšne som ho dostal mimo motorového priestoru. Trochu je to na vinšňu veľká záťaž, tak s pomocou dvoch mladých ľudí, ktorý motor pridvihovali, som ho dostal až pod rahno. To som potom natočil mimo lode, ale ešte predtým som motor poistil ďalším lanom. To sa mi oplatilo, pretože keď už bol motor vo výške, ešte som ho potreboval trochu pridvihnúť a lano nevydržalo. Ak by som motor nepoistil, bol by z tej výšky spadol na zem. Ešte odporúčam použiť jedno lano na zafixovanie konca rahna s vrchom sťažňa. Ak by sa tam roztrhlo lano, váha motora by mohla rahno zlomiť. Nakoniec som motor bezpečne dostal domov. Oplatilo sa. Únik oleja z prevodovky, bol spôsobený netesnosťou medzi skriňou prevodovky a motorom. Rozobral som to, utesnil tekutým tmelom a vymenil aj dve guferá. Problém s neskoršou reakciou prevodovky som nemusel odstraňovať, stačí iba radiacu páku dať na doraz. Stačí milimeter pred dorazom a správa sa zle. Dôležité to bude teda nastaviť po spätnej montáži motora na „bovdene“ radiacej páky. Demontoval som všetky potrubia a oplatilo sa. Na výstupe z motora, kde sa stretáva výfukové potrubie s chladiacou morskou vodou je príruba nazvaná MIXÉR. Príruba je z ľahkej zliatiny a prívod už držal iba silou vôle. Materiál sa úplne rozdrolil. Myslel som, že to budem riešiť výmenou príruby, ale nakoniec sa vyrobilo nové potrubie a navarilo na prírubu. Vyzerá to lepšie ako na novom kuse. Motor som celý vyčistil a nafarbil, urobil údržbu alternátora, takže je pripravený na ďalšiu prevádzku. Za zmienku stojí aj opotrebenie hriadele vodnej pumpy v mieste styku z guferom. Kúpi som síce novú hriadeľku za cca 150€, ale po jednej sezóne je zase na nej viditeľný zárez. Dosť dobre tomu nerozumiem, že dve gumené tesnenie dokážu do železa urobiť taký zárez. Starú hriadeľ som dal opraviť tak, že sa po obvode urobil návarok so špeciálnou tvrdou elektródou a následne sa všetko obrúsilo na pôvodný rozmer. Dúfam, že táto úprava vydrží viac ako nová hriadeľ. Tak to je zatiaľ z jesennej údržby všetko, ako dopadne jarná, budem informovať.
Ešte som takmer zabudol na búrku, ktorá nás zastihla deň pred ukončením sezóny. Nesúvisí to s údržbou, iba pre zaujímavosť. Prečítať si to môžete TU.
 
Jarná údržba 2011
 
Vyrazili sme v sobotu o 13,00 a zdržali sme sa hodinku iba na Maďarsko Srbskej hranici. Zvyšok cesty bol plynulý, prekvapila nás iba drzosť Macedónskeho colníka, ktorý si vypýtal peniaze za to, že nás nebude otravovať prezeraním cestovných tašiek. Najprv sme nešli priamo do cieľa cesty, ale zastavili sme sa v mestečku Vonitsa, kde som bol skontrolovať prístav, v ktorom sa cez zimu mali robiť stavebné úpravy. Na pohľad som žiadne zmeny nezistil, iba na parkovisku bolo pár betónových kvádrov, ktoré zrejme použijú na upevnenie mooringových lán. Vo Vonitse sme si dali rannú kávu, trochu si oddýchli a vyrazili na Lefkádu do cieľa našej cesty.
 
Loď sme našli po zime v poriadku. Keďže stále pršalo a my sme boli po ceste unavení, prvú noc sme prespali v blízkom hoteli. Druhý deň ráno sa vyčasilo a bolo možné celú loď vyvetrať, vybrať všetky veci von a všetko vysušiť a zbaviť vlhkosti. Loď sme pomerne rýchlo dostali do stavu plavby schopnosti a mohli sa venovať  novým úpravám a vylepšeniam. 
- Výmena žiaroviek  za LED na sťažni , v kajutách.
- Upevnenie radarového odrážača v hornej časti sťažňa
- Výmena haus batérií za gelové
- Konečná inštalácia solárneho panelu a fixné upevnenie regulátora.
- Montáž ďalšej zásuvky pre druhý ovládač kotvy pri kormidle, takže skipper vie kotvu ovládať aj sám
- Inštalácia WiFi zosilňovača, upevnenie antény, natiahnutie koaxiálneho kábla do ovládacej skrinky zapojenie zosilňovača a odskúšanie
- Demontáž výtokovej WC hadice, odstránenie nánosov a spätná montáž.
Zmeny sme vyskúšali nasledujúce dni, keď sme absolvovali okruh Lefkáda, Kioni na Ithake, ostrov Athoko, mestečko Mitika na pevnine a späť na Lefkádu. Objavili sa ešte malé nedostatky a to plošák v spínacej skrinke, ktorý je dosť postihnutý koróziou.  Jedna signalizačná LED bola ulomená a nefungovalo signalizačné pípatko. Okrem toho došlo k výpadku napájania prístrojov v dôsledku vzniku prechodového odporu v bode, kde sa napája snáď 50 nulových káblov. Zatiaľ som to vyriešil natiahnutím nuláku priamo od batérie a najbližšie si pripravím nulovú lištu tak, aby som ten počet káblov rozdelil na menšie časti. Ináč je všetko v prevádzkyschopnom stave, spodok lode nie je zarastený, dvojročný antifouling funguje, takže sa posádky majú na čo tešiť.

Jarná údržba lode 2010.
V pláne boli nasledovné práce. Ošetrenie lode antifoulingom, výmena hriadele propelera a samotného propelera. Na prevedenie prác som si vybral Preveza marinu, ktorá mi dala najlepšiu ponuku na vytiahnutie a spustenie lode na vodu. Pre jachtu dĺžky 10,5 m si vypýtali za túto službu 330 EUR. Na počudovanie všetko išlo veľmi hladko a časovo veľmi presne, aj keď som si túto službu objednával 2 mesiace vopred. Loď po roku nebola veľmi znečistená a po očistení VAP-kou vyzerala veľmi dobre. Brúsenie dvoma vibračnými brúskami zabralo cca 4 hodiny a v ten istý deň sme aplikovali aj prvý náter. Použil som antifouling International Micron Extra. Je to dvojročný antifouling, ale  musí sa aplikovať v troch vrstvách s prestávkou cca 10 hodín a štvrtý náter sa aplikuje iba okolo vodorysky, na kormidle a kýle. Použil som ho prvýkrát a presne podľa návodu, takže predpokladám, že 2 a možno aj tri sezóny bude pokoj. Oproti klasickému náteru je podstatne drahší. Kupoval som ho cez internet a 7,5 l stálo 230 EUR aj s poštovným. V marine rovnaký typ predávali za cca 140 EUR 2,5l.
Trochu náročnejšou operáciou bola výmena ložiska hriadele propelera. Toto ložisko som menil pred rokom a myslel som si, že vydrží viac rokov. S odstupom času som zatiaľ nadobudol presvedčenie, že jeho skoré opotrebenie bolo spôsobené nesprávnym státím lode na súši a deformáciou trupu lode. Tomu sa je možné vyhnúť, ak po spustení lode na vodu nechá loď na vode trochu odstáť a nezačať ju hneď používať. Trup si tak má čas „sadnúť“ do pôvodnej polohy. Na to aby sa ložisko dalo vymeniť, je nutné uvoľniť liatinové koleso na hriadeli kormidla, vytiahnuť kormidlo a tak vytiahnuť hriadeľ propelera. Uvoľnenie liatinového  kolesa bolo opäť komplikované a išlo to veľmi ťažko a iba s použitím „špeciálnej“ techniky....ťažkého kladiva a veľkej trpezlivosti. Celú operáciu výmeny ložiska sme naplánovali tak, aby sme nemuseli platiť za extra vyzdvihnutie a spustenie lode. Pol hodinu pred spustením na vodu loď nadvihli, my sme vytiahli kormidlo a hriadeľ propelera a mali sme pol hodinku na výmenu. Znovu sa dostalo k slovu kladivo a sekáč. Išlo to veľmi pomaly ale podarilo sa to v limite stihnúť. Problém však nastal, keď sme chceli osadiť originálne nové ložisko s vonkajším priemerom 35 mm. Ložisko v lôžku nedržalo, bola tam príliš veľká vôľa a museli sme teda celú operáciu zrušiť a loď znova postavili na zem. Celá operácia stála navyše 150 EUR. Riešením bolo zakúpiť nové ložisko s väčším priemerom a zmenšiť priemer na sústruhu. Vyzeralo to na veľkú komplikáciu, pretože nemali na to vhodný sústruh. Miestny technik bol však dostatočne skúsený, odbehol na chvíľku a doniesol mi nové ložisko, ktoré nemalo žiadny tvrdý obal. Bolo celé z gumy a bolo určené na osadenie od 35 do 36 mm. Osadenie bolo dostatočne tesné a poistilo sa sikaflexom a skrutkami z umelej hmoty. Vymenili sme aj nový hriadeľ propelera a propeler. Skontroloval som súososť hriadeľa s motorom a bolo to v poriadku. Na vodu sme sa teda dostali o deň neskôr a trochu s obavami som vysúšal nové komponenty. Všetko bolo tak ako má, necítil som žiadne chvenie ani pri malých otáčkach a znížila sa aj hlučnosť. Skontroloval som to na konci sezóny a nezistil som žiadne opotrebenie.Zopár ďalších drobností sme zvládli medzi jednotlivými nátermi a počas „skúšobnej“ jazdy som objavil únik slanej vody z vodného čerpadla. Vymenil som simering čerpadla za pochodu a to bola aj posledná operácia tohtoročnej jarnej údržby.
 
Jarná údržba lode 2009 - prevedené práce
Všeobecne
Montáž alternátora po generálnej oprave, výmena tesnenia na bloku chladenia motora, osadenie impelera. Kontrola signalizácie teploty hlavy valcov a tlaku oleja. Výmena lana rolfoku hlavnej plachty. Natiahnutie novej gény a novej hlavnej plachty. Montáž nového sprayhoodu. Očistenie spodku lode a natretie antifoulingom. Výmena vonkajšieho „ložiska“ hriadele propelera, výmena puzdier na kormidle a drobná oprava poškodenia kormidla laminátom.
 
Výmena ložiska hriadeľa propelera
Za zmienku stojí výmena „ložiska“ hriadele propelera nazývaného tiež gumiláger. Je to valček cca 10 cm dlhý, vonkajší priemer 36 mm, vnútro je  z gumy pre hriadeľ priemeru 25 mm. Aby ste ho mohli vymeniť, je nutné demontovať kormidlo, vytiahnuť hriadeľ propelera. Staré „ložisko“ malo povrch z materiálu podobného laminátu, ale bolo tmavšie a pripomínalo  to trochu pertinax. Gumiláger je osadený v laminátovej rúrke, ktorá prechádza z vonku dovnútra lode, kde sa potom ukončuje gumeným tesnením - bukula. Táto laminátová rúrka je vypustená von cca 30 mm. Pri vysekávaní gumilágra pozor na poškodenie tejto vonkajšej rúrky. Vybratie šlo celkom hladko, nasadenie nového dielu už bol trochu problém. Aj keď som nový diel objednával u autorizovaného predajcu, valček bol priemeru viac ako 37 mm. Vonkajší plášť bol z mosadze, teda pevnejší, ale rozmer nesedel. Nakoniec nám miestny sústružník upravil gumiláger na potrebný rozmer a podarilo sa ho osadiť. Horšie to už bude s jeho výmenou, nakoľko ho už nebude možné vysekať, ale bude potrebné urobiť špeciálny prípravok na jeho stiahnutie. To ma ale teraz netrápi, pretože jeho životnosť pri mojej vyťaženosti jachty odhadujem na cca 7 rokov. Ubehlo pár dní a mám nové poznatky, ktoré v dohľadnej dobe popíšem.
 
 
Výmena puzdier hriadeľa kormidla
Výmena puzdier hriadeľ kormidla bola trochu jednoduchšia. Ich opotrebovanie bolo značné nie iba z vnútornej strany ale puzdrá sa už otáčali aj v osadení. Horné puzdro som vybral na jeseň a podľa neho som dal vyrobiť dva identické kusy, pretože obidve puzdrá sú rovnaké. Na mojej lodi je výška puzdra iba 50 mm. Medzi horným a dolným puzdrom je vzdialenosť asi 70 cm a medzitým nič. Zdalo sa mi  že tých 50 mm je nemiestne šetrenie a dal som vyrobiť puzdrá vysoké 100 mm. Miesta je tam dosť a čím dlhšie puzdro, tým je jeho životnosť vyššia.  Keďže výrobca mi odmietol poskytnúť presné rozmery, odhadom som trochu pridal aj na vonkajšom aj na vnútornom rozmere puzdra. Na mieste som to doladil a osadenie je teraz pevné a kormidlo v puzdrách nemá žiadnu vôľu. Najväčším problémom na celej operácii bola demontáž liatinového kolesa, na ktorom sú upevnené tiahla kormidla. Pri uvoľňovaní imbusových skrutiek sa dva ulomili aj keď boli pomerne robusné. Nebolo však možné vyraziť tyčku, ktorá je vedená priečne cez koleso a zabraňuje pootočeniu kolesa voči hriadeli kormidla. Nakoniec sa podarilo rozdeliť tyčku na polovicu vrtákom na nerez. Doma sa tyčky vyberali veľmi pracne a ani 12 tonovým lisom ich nešlo vytlačiť z kolesa. Podarilo sa to „klasickou“ metódou, zahrievaním a vytĺkaním veľkým kladivom. Išlo to však po desatinkách....

Poruchy, ktoré som zažil pri prevádzke jachty.

Nastavenie súososti hriadeľa vrtule a motora!!!
V jarnej údržbe za rok 2009 som popisoval výmenu ložiska hriadeľa propelera. Keďže som staré ložisko skontroloval na rovnomernosť opotrebovania a vymenil za nové 1:1, neriešil som zoradenie hriadeľa s motorom aj kvôli nedostatku času. Ako som spomínal, predpokladal som, že s týmto problémom sa stretnem zase tak o 7 rokov. Bol som však nemilo prekvapený. Po 24 hodinách prevádzky motora, som už rozoznával podobne klepotavý zvuk hriadeľa, pri vypnutom motore a jazde na plachty. Vrtuľa sa samovoľne otáčala a vydávala podobný zvuk ako pred opravou. Ponoril som sa a zistil, že vôľa v ložisku je rovnaká ako pred opravou. Jediným vysvetlením tak rýchleho opotrebovania bolo pre mňa to, že som sa nezaoberal kontrolou vycentrovania hriadeľa so zvyškom hnacieho ústrojenstva.Neskôr som zistil veľmi zaujímavé informácie z internetu, ktoré som preložil a môžete si ich prečítať na tomto linku: (Zoradenie systému hriadeľa a motora - preklad SK, Originál text v EN).
Ako to bude fungovať v praxi odskúšam po opätovnej výmene ložiska hriadeľa pri jarnej údržbe 2010. Jedno je však isté. Je potrebné veľmi dobre zvážiť výhody a nevýhody vytiahnutia lode na pevninu počas zimy a porovnať ich s výhodami a nevýhodami celoročného státia na na vode
 
Státie na pevnine - výhody:
-nižšia vlhkosť v interiéri, spodok lode nezarastie a nie je nutné ho natierať každú sezónu, možnosť uložiť kotvu na drevenom podklade mimo lode, bezpečnosť pri zlom počasí
Státie na pevnine - nevýhody:
- vyššia cena o cca 300 EUR za vytiahnutie a spustenie lode na vodu, možnosť deformácie trupu lode s nutnosťou kontrolovať a nastaviť súososť hriadeľa a hnacieho ústrojenstva po spustení na vodu( musí sa nastaviť na vode a a ž po určitom čase, keď sa trup lode na vode dostane do pôvodného tvaru!!!)
Státie na vode - výhody:
-nižšia cena celoročného kontraktu, menšia zmena tvaru trupu lode, ktorá tak neovplyvňuje zoradenie hnacieho ústrojenstva
Státie na vode - nevýhody:
- vyššia vlhkosť, nutnosť častejšie natierať spodok lode antifoulingom
 
Alternátor:
Porucha dobíjania alternátora, opotrebované uhlíky. Strata dobíjania alternátora sa prejaví tak, že otáčkomer prestane pracovať (ukazuje nulu), nie je funkčné ovládanie kotvy, pretože tá sa dá použiť iba pri naštartovanom motore keď napätie z alternátora zopne stykač, ktorý odblokuje ovládanie. Ak sú poškodené uhlíky alternátora  prestane svietiť aj kontrolka nabíjania pri otočení kľúča zapaľovania do základnej polohy pred naštartovaním. Kontrolka nabíjania na prístrojovej doske je totiž zapojená na kostru cez uhlíky, stieracie krúžky a vinutie rotoru.
 
Motor po vypnutí opätovne neštartuje.
Vibráciami sa odpojil kábel na pomocnej cievke štartéra. Opravu som previedol stlačením koncovky kábla a jeho opätovným pripojením.
 
Motor nie je možné vypnúť kľúčom zapaľovania.
Po polročnej zimnej prestávke som zapojil opravený alternátor a chcel som iba na sekundu pretočiť motor, či je všetko OK. Loď bola na súši, takže som nemal zapojené chladenie. Motor som pretočil iba na okamih bez predchádzajúceho žhavenia a ten okamžite naskočil. Trochu som sa prekvapil, ale hneď som kľúč otočil do základnej polohy. Motor však bežal ďalej. Zastaviť motor je možné buď odpojením prívodu paliva, podľa možnosti čo najbližšie k motoru alebo zamedzením prístupu vzduchu. Niekedy stačí rukou zapchať prívod vzduchu do filtra, pokiaľ ten netesní, treba ho dať dole a upchať prívod vzduchu priamo na motore. Všetko by bolo OK, pokiaľ by som bol na vode a nebol v časovej tiesni. Hrozilo totiž, že sa motor bez chladenia zadrie. Nakoniec som to vyriešil tak, že som na odkalovacom filtri uvoľnil skrutku a kým nafta vytekala, dolieval som vodu z plastových fliaš do nádobky zo sitkom určenej na filtráciu morskej vody. Trvalo to 5 minút kým motor vypol. Teraz, s odstupom času, by som to už riešil tak, že by som kombinačkami stlačil hadičku prívodu paliva do vstrekovania.
 
Problém som najprv hľadal na solenoidovom stop ventile, ktorý po vypnutí zapaľovania má uzatvoriť prívod paliva. Na cievke som vo vypnutom stave nameral 12 V, ale prúd na rozsahu 10 A žiadny. Cievku som vymontoval, mechanicky aj elektricky bola v poriadku. Pripojil som ju priamo na 12V a pracovala tak ako má. Pátral som teda ďalej a došiel som k k stop relé, ktoré sa nachádza priamo pri spínacej skrinke. Bolo zaliate vo fólii. Zistil som že nie je funkčné, nové som v marine nezohnal. Zobral som ho teda domov. Zistil som, že sa dá rozobrať, tak som to urobil a objavil som medzi dvoma kontaktmi kryštáliky soli. Táto soľ spôsobila, že nastala čiastočná vodivosť medzi kontaktmi a preto som aj nameral 12V na solenoidovom ventile hoci prúd bol zrejme veľmi malý na jeho zopnutie. Soľ som odstránil, všetko vysušil a znovu vodotesne uzavrel. Odskúšal som ho na autobatérii a pracovalo bez chyby. Funkčnosť relé je nasledovná. Pri otočení kľúčom zapaľovania do základnej polohy sa privedie napätie na cievku relé a relé zopne solenoidový ventil cca na 5s. Aj napriek tomu, že je cievka stále pod napätím relé vypne. Aby sa proces opakoval musí sa otočiť kľúčom zapaľovania minimálne do prvej polohy, tým sa relé odblokuje a znovu pri vypnutí dá 5 sekundový impulz, ktorým zastaví prívod nafty do motora. Relé som na začiatku nasledujúcej sezóny zapojil, ale na moje prekvapenie, motor znovu nebolo možné vypnúť. Relé síce fungovalo, bolo počuť ako "cvaká", ale výstupný prepínací kontakt nespínal. Otvoril som ho teda ako konzervu a zistil aj poškodený plošný spoj, ktorý vplyvom slanej vody skorodoval tak, že bol prerušený. Vypínanie som zatiaľ vyriešil tlačidlom, ktorý som zapojil miesto relátka.
 
Porucha nabíjačky.
S horeuvedenými poruchami súvisela ja ďalšia a to zlyhanie palubnej nabíjačky batérií. V dôsledku zlej funkcie alternátora a vybíjania batérií v dôsledku skratu na stop relé, došlo k čiastočnému poškodenie jednej z haus batérie. Poškodenie bolo tak na hrane, že niekedy sa nabíjačka "chytila". Trvalo istý čas, kým som definitívne prišiel na to, že jedna z batérií mala vyradený jeden z článkov a príliš veľký odber znemožnil funkciu nabíjačky. Tá je totiž silne inteligentná a zistí akúkoľvek výchylku pri nabíjaní. Následne sa kvôli vlastnej ochrane vypne. Batériu som vyhodil, kúpil novú a nabíjačka fungovala opäť perfektne.
 
Upchanie záchodu:
Väčšinou je problém – „zátka“ na výstupe  z potrubia, takže ju môžete odstrániť iba tak, že sa k nej ponoríte z vonku a zátku odstránite napríklad šrubovákom. Vo väčšine prípadov si tak ušetríte pracné a nie veľmi príjemné čistenie potrubia vo vnútri lode.
 
Aby k upchaniu nedošlo, používajte jemný papier a po veľkej potrebe je potrebné viackrát zopakovať vypláchnutie. Potrubie je totiž dosť dlhé a nestačí obsah dostať iba zo záchodovej  mysy, pretože pri opakovanom použití sa potrubie zaplní a môže dôjsť k jeho upchaniu. Zatiaľ som to absolvoval dvakrát, pričom raz som to riešil menej príjemným spôsobom a to rozobraním potrubia z vnútra...
 
Namotanie lana na hriadeľ propelera:
Stalo sa mi to napriek tomu, že stále pri príchode do maríny dávam pozor na muringové laná. Nestačí to však, je treba na to dávať pozor aj pri odchode. Nejakým spôsobom sa stalo, že som mal muringové lano z vedľajšieho státia vedené okolo kýlu a propeleru mojej lode. Pri odchode som si to nevšimol, ale krátko na to som to pocítil. Loďou to trhlo a okamžite „zdochol“ motor. Odporúčam v takýchto situáciách nepokúšať sa o vyslobodenie naštartovaním motora a zaraďovaním rýchlosti vpred a vzad. K ničomu to nevedie a ak je namotané lano priečne na vašu loď môže dôjsť k poškodeniu osadenia hriadele propelera, alebo dokonca k jeho vylomeniu. Neostáva nič iné, iba vliezť pod loď a lano uvoľniť. Podarilo sa mi to pri treťom ponorení. Menej šetrný spôsob pre marinu je lano jednoducho odrezať.
 
Spinakerboom:
Spinaker som použil iba raz na čartrovanej lodi pri plavbe v oblasti Kyklád. Bolo to na zaďák, keď sa dve posádky na rovnakých lodiach trocha podpichovali a šlo o to kto bude prvý na dohodnutom mieste. Jazda za pomoci spinakra bola pohodová až do doby, keď sa trochu vietor začal obracať a potreboval som trochu zavrieť genu. Nechcelo sa mi hneď spinaker demontovať, tak som peň spinakra vytiahol po koľajničke vyššie na sťažeň a to mi umožnilo pritiahnuť spodný okraj gény. Pekne sme zrýchlili, ale zrazu sa ozvala rana a koniec spinakra poletoval po lodi, pričom bol druhým koncom stále zachytený na plachte. Okamžite som povolil genu, takže sa spinaker trepotal vo vode a za pomoci dvoch silných chlapov sa po značnom úsilí podarilo spinaker odpojiť. V tom čase fúkal v tejto oblasti veľmi silný vietor Meltemi a o pár hodín na to dosiahol silu 44 uzlov, čo bol zatiaľ môj osobný rekord pri plavbe v silnom vetre. Čo sa vlastne stalo. Uchytenie spinakra na sťažni bolo prevedené úchytkou, ktorá bola vyrobená z kovu a z plastu a plast nevydržal. Odporúčam všetkým pred prvým použitím spinakru na neznámej lodi dať si tú námahu a skontrolovať prevedenie úchytiek spinakra. Môže sa to skončiť aj menej šťastne ako v našom prípade.
 
Bežec rahna
Pri plavbe na bočný vietor posádka zrejme chcela stiahnuť plachty a pokiaľ nenasmerujete loď na vietor a uvoľnite stoper, vietor nafúkne hlavnú plachtu a bežec veľkou rýchlosťou narazí na dorazt, ktorý nemusí vždy vydržať. Následkom toho bežec opustí koľajničku a rozsype sa ložisko. Odporúčam bežec zaistiť krátkym lanom tak, aby lano zachytilo bežec a nie doraz viď obr. 

Obrázok
 
Poškodenie harddisku počítača.
Stále viac je bežné, že si posádka prinesie na loď počítač a ja sám používam NB ako GPS, kde mám nainštalované námorné mapy a pre identifikáciu polohy používam externé GPS s komunikáciou cez bluetooth. Viackrát sa mi už stalo, že mi NB spadol a raz si to odniesol harddisk počítača. Našťasie nebol fyzicky poškodený, nešlo však systém spustiť a až doma som zistil, že je poškodená FAT tabuľka. Až donedávna by som disk preformátoval a znovu nainštaloval Windows, pričom by som sa musel zmieriť so stratou dát. Dnes však už dokážem data na disku renovovať. Viem to urobiť nie iba v prípade poškodenej FAT tabuľky, ale aj v prípade poškodenia boot record, v prípade straty root adresára, po napadnutí vírusom, v prípade nechceného sformátovania disku, softvérového zlyhania, výmazu dát, systémovho poškodenia dát v prípade výpadku napájania atď.